Wspieraj wolne media

Nowe bezpieczne paliwo. Naukowcy: Zapala się jedynie pod wpływem prądu

0
0
0
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne / Fot. Pixabay

Naukowcy opracowali paliwo, które zapala się jedynie pod wpływem prądu elektrycznego. Nie wywołuje więc przypadkowego pożaru. Jego bazą jest sól.

  • Doktorantka inżynierii chemicznej UCR: Paliwo, którego zwykle używamy, nie jest zbyt bezpieczne. Paruje, może się zapalić i trudno to zatrzymać. O wiele łatwiej jest zapanować nad palnością naszego paliwa i zapobiegać jego spaleniu, gdy odłączymy napięcie.
  • Bazą nowego paliwa jest ciecz jonowa będąca rodzajem skroplonej soli.
  • Teoretycznie płynne paliwo jonowe mogłoby znaleźć zastosowanie w każdym typie pojazdu, naukowcy muszą jednak odpowiedzieć jeszcze na wiele pytań.
  • Zobacz także: Już nie tylko Polska mówi o tym głośno. Wielka Brytania nie ma już broni dla Ukrainy. "Rozdaliśmy wszystko"

Inżynierowie chemicy z University of California w Riverside (USA) opracowali paliwo, które zapala się tylko gdy jest pod wpływem prądu elektrycznego. Jest to “bezpieczne” paliwo ciekłe, ponieważ nie reaguje na ogień i nie może spowodować przypadkowego pożaru podczas przechowywania lub transportu.

Paliwo, którego zwykle używamy, nie jest zbyt bezpieczne. Paruje, może się zapalić i trudno to zatrzymać. O wiele łatwiej jest zapanować nad palnością naszego paliwa i zapobiegać jego spaleniu, gdy odłączymy napięcie - powiedział  Yujie Wang, doktorantka inżynierii chemicznej UCR.

Podczas spalania typowego paliwa nie pali się sama ciecz, ale jej opary, lotne cząsteczki paliwa unoszące się nad cieczą zapalają się w kontakcie z tlenem i płomieniem. W zasadzie wystarczy odciąć dostęp tlenu, aby płomień zgasł, jednak zwykle jest to trudne do wykonania.

Jeśli wrzucisz zapałkę do kałuży benzyny na ziemi, palą się opary gazu. Czujesz te opary i od razu wiesz, że paliwo jest lotne. Jeśli potrafisz kontrolować opary, możesz kontrolować spalanie paliwa - powiedział Prithwish Biswas, doktorant inżynierii chemicznej na UCR.

Podstawą nowego paliwa sól

Bazą nowego paliwa jest ciecz jonowa będąca rodzajem skroplonej soli. Wang zaznaczyła, że jest podobna do soli, której używamy w kuchni, czyli chlorku sodu. 

Sól, której użyliśmy w tym projekcie, ma niższą temperaturę topnienia niż sól kuchenna, niską prężność pary i jest związkiem organicznym - dodała.

Zespół zmodyfikował skład cieczy jonowej, zastępując chlor nadchloranem. Później za pomocą zapalniczki naukowcy sprawdzili, czy powstały płyn się zapali - tak się nie stało. Płyn zapalił się dopiero pod wpływem prądu elektrycznego.

Kiedy odcięliśmy dopływ prądu, płomień znikł i mogliśmy powtarzać ten proces w kółko - powiedziała Wang.

Czytaj także: Orlen przejmie blisko 300 stacji paliwowych w Austrii. Orlen podał datę realizacji strategicznych założeń

Trzeba odpowiedzieć na wiele pytań

Teoretycznie płynne paliwo jonowe mogłoby znaleźć zastosowanie w każdym typie pojazdu, pytań jest jednak jeszcze wiele. Trzeba je sprawdzić w różnych typach silników, ustalenia wymaga też jego wydajność. Co ciekawe, ciecz jonową można mieszać ze zwykłym paliwem.

Proces wytwarzania paliwa przez zespół opisano w publikacji “Journal of the American Chemical Society”, a dalsze informacje techniczne zawarto także we wniosku patentowym.

Źródło: azom.com

Sonda
Wczytywanie sondy...
0
0
Zapisz na później
Wczytywanie komentarzy...

Polecane

Przejdź na stronę główną
Na żywo