Wspieraj wolne media

Eksperci nie mają wątpliwości. Inflacja większym zagrożeniem finansowym od epidemii koronawirusa. Większość Polaków szuka oszczędności również w trakcie zakupów

1
0
1
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne / Fot. Pixabay

Pod względem zmian w zachowaniach zakupowych i podejścia konsumentów do oszczędzania obecne zmiany są głębsze niż te wywołane lockdownami.

Jak wynika z badań agencji Mindshare, które przytacza "Rzeczpospolita", inflacja bardzo mocno wpłynęła na zachowanie, aż 71 proc. polskich konsumentów. Dane z raportu jednoznacznie wskazują na ogromne zmiany w zachowaniach zakupowych, jak i stylu życia, spowodowane rosnącymi w nadmiernym tempie cenami.

Aż 66 proc. badanych wskazuje, że jeszcze dokładniej planują zakupy, podczas pandemii wskazywało na to 46 proc. Obecnie ponad trzy czwarte badanych częściej zwraca uwagę na ceny podczas zakupów, a ponad 60 proc. wybiera również produkty przecenione lub z wyprzedaży. Oszczędzanie przekłada się także na lepsze planowanie posiłków i zdrowsze odżywianie.

Inflacja jest zjawiskiem, które może wpływać na wydatki konsumpcyjne, ale niekoniecznie oznacza długotrwałe ich ograniczanie. Obecnie widzimy, że większość Polaków zmieniła swoje podejście do wydatków w związku z kryzysem gospodarczym. Wysoka inflacja sprawia, że przedsiębiorcy działający w e-commerce muszą stawić czoła zmniejszającemu się koszykowi zakupowemu klientów i konkurować o nich atrakcyjnymi cenami oraz płynną realizacją zamówień - powiedział Kacper Kukulski menedżer e-commerce w Mindshare Polska

Taka zmiana oznacza jeszcze mocniejszy zwrot w stronę handlu internetowego. Według innego raportu 78 proc. Polaków wybiera zakupy online ze względu na niższe ceny i wygodę.

Oczywiście inflacja może wpływać na wydatki konsumpcyjne. Obecnie obserwujemy, że konsumenci, szukając sposobów na oszczędnośc,i decydują się na e-zakupy - zaznaczył Kukulski.

Czytaj więcej: Sztuczna inteligencja zabierze pracę ludziom? Eksperci nie są przekonani do przewidywań. Przedstawiamy 10 zawodów, które już wkrótce mogą paść łupem AI

Polacy szukają oszczędności

Według ostatniego badania NielsenIQ Shopper Trends, dwa najważniejsze dla handlu obszary, to obawy związane z rosnącymi cenami żywności, na co wskazuje 46 proc. respondentów oraz wzrost cen mediów, na to wskazuje 35 proc. 

Powoduje to, że mimo trudnej sytuacji na rynku wciąż rośnie przewaga sieci dyskontowych. Pod względem wartości sprzedaży ich udział rośnie o 2,3 pkt proc. w przypadku koszyka spożywczego oraz 1,1 pkt proc. - chemiczno-kosmetycznego.

Jak wynika z kwietniowych danych Polskiej Izby Handlu i firmy CMR, średnia wartość zakupów w małych sklepach w marcu 2023 r. wynosiła 23,16 zł, aż o 13 proc. więcej niż przed rokiem, mimo że średnia liczba opakowań w koszyku była o 4 proc. niższa niż przed rokiem. Wartość sprzedaży była o 7,2 proc. wyższa, natomiast liczba transakcji spadła o 3,7 proc.

Źródło: rp.pl

Sonda
Wczytywanie sondy...
1
0
Zapisz na później
Wczytywanie komentarzy...

Polecane

Przejdź na stronę główną
Na żywo