Dyskryminacja uczniów uczęszczających na katechezę. Analiza Ordo Iuris
Ministerstwo Edukacji Narodowej zamierza ograniczyć liczbę godzin lekcji religii i etyki w szkole. Eksperci Ordo Iuris mówią o dyskryminacji uczniów chcących uczestniczyć w tych zajęciach oraz fali zwolnień katechetów.
- Resort edukacji przygotował projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach.
- W projekcie rozporządzenia przewidziano m.in., że w szkołach podstawowych łączone grupy międzyklasowe mogłyby obejmować wyłącznie uczniów klas I–III albo IV–VIII.
- Eksperci Ordo Iuris zwracają uwagę, że wobec tego może dochodzić do sytuacji, w której różnica wieku pomiędzy uczniami grupy międzyklasowej, złożonej z uczniów klasy IV i VIII, może wynosić nawet 5 lat.
- Zobacz także: "Powróciły czasy, gdy patriotyzm nazywano ekstremizmem". Jest apel w obronie "dziedzictwa chrześcijańsko-narodowego"
Resort edukacji przygotował projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach.
Zmiany dotyczą możliwości łączenia uczniów uczęszczających na lekcje religii lub etyki w jedne grupy międzyoddziałowe (obejmujące uczniów na tym samym etapie nauczania) lub międzyklasowe (zrzeszające uczniów z różnych etapów kształcenia).
Placówki miałyby mieć możliwość łączenia w grupy również takie klasy lub oddziały, w których zgłosiło się na lekcje religii albo etyki 7 lub więcej uczniów. Łączone grupy mogłyby przy tym liczyć maksymalnie: 25 wychowanków/uczniów w przedszkolach i klasach I-III szkoły podstawowej, 30 uczniów klasach IV-VIII szkoły podstawowej, bez limitu – w szkołach ponadpodstawowych.
Dyskryminacja uczniów uczęszczających na katechezę
W projekcie rozporządzenia przewidziano także, że w szkołach podstawowych łączone grupy międzyklasowe mogłyby obejmować wyłącznie uczniów klas I–III albo IV–VIII. Eksperci Ordo Iuris zwracają uwagę, że wobec tego może dochodzić do sytuacji, w której różnica wieku pomiędzy uczniami grupy międzyklasowej, złożonej z uczniów klasy IV i VIII, może wynosić nawet 5 lat.
Instytut zaznacza, że taka różnica wieku pomiędzy uczniami w łączonej grupie międzyklasowej może rodzić realne trudności w odpowiednim dostosowaniu treści nauczania do uczniów w różnym wieku. Dopuszczając tak dużą różnice wieku Ministerstwo de facto uniemożliwi prowadzenie zajęć we właściwy sposób, co doprowadzi do radykalnego spadku i tak już kontestowanego poziomu jakości zajęć.
Projektowane zmiany mają na celu umożliwienie szkołom takiej organizacji lekcji religii, by nie tworzyć tzw. okienek osobom, które nie życzą sobie edukacji w zakresie wartości wyznawanych przez większość społeczeństwa.
Eksperci zwracają również uwagę, że zmiany doprowadzą do umiejscawiania lekcji religii na pierwszej lub ostatniej godzinie lekcyjnej, co, w zestawieniu z nieograniczoną możliwością łączenia klas, doprowadzi do dyskryminacji uczniów ambitniejszych, którzy chcą brać udział w lekcjach religii.
Czytaj także: Rząd Tuska chce forsować "edukację seksualną". Środowiska prorodzinne alarmują
Uderzenie w nauczycieli religii i etyki
Ordo Iuris pisze również, że zmiany mogą uderzyć w nauczycieli religii i etyki, zmniejszając ich wymiar zatrudnienia. W ocenie skutków regulacji (OSR) projektowanych zmian wprost wskazano, że zmiany te mogą “spowodować zmniejszenie wymiaru zatrudnienia nauczycieli religii (i etyki), a co za tym idzie konieczność poszukiwania przez nich innej pracy w przedszkolu, szkole lub poza przedszkolem lub szkołą”.
Autorami części przytoczonej tu analizy są dr Łukasz Bernaciński - członek zarządu Instytutu Ordo Iuris oraz radca prawny Marek Puzio - starszy analityk Centrum Badań i Analiz Instytutu Ordo Iuris.
Źródło: Ordo Iuris